Your cart is currently empty!
What’s up 27
•
Arme Hendrik Jan de Tuinman (What’s up, Cursor 12, jaargang 49). Zijn groene vingers zijn langzaamaan weer rood gekleurd, want H.J. moest weer gaan stemmen met het rode potlood. Zou hij ook naar www.uheefthetvoorhetzeggen.nl zijn gesurft? Zou hij ook een poging hebben gedaan om de kieswijzer in te vullen zodat hij wijzer kon kiezen? Zou hij ook onderzoek hebben gedaan naar de langetermijneffecten van de miljardeninvestering van de VS om te bepalen of Europa ook zo’n investering moet doen om de economie te stimuleren? Zou hij ook te rade zijn gegaan bij zijn natuurkundedocent om te bepalen of hij de opslag van kernafval wel veilig genoeg vindt om de bouw van kerncentrales in de EU te stimuleren?
Arme, arme Hendrik Jan. Ik voel zijn pijn. Vorige week woensdag begaf ook ik me vol goede moed naar www.uheefthetvoorhetzeggen.nl, want als ik iets voor het zeggen heb, dan zal ik het zeggen ook! Twee uur en driehonderd muisklikken later begreep ik er helemaal niks meer van. Moet ik nu gaan bepalen of nutsbedrijven weer in handen van de nationale overheden moeten komen? Moet ik nu gaan bedenken of het handig is om een directe Europese belasting in te voeren om de EU te financieren? Daarvoor worden de mensen waar Hendrik Jan en ik op stemmen toch betaald?
In een democratie regeert het volk, maar als Hendrik Jan de Tuinman ons land moet regeren, wie verzorgt dan de rozen in de tuin van mevrouw Jansen? Gelukkig ziet Balkenende de uitslag van de verkiezingen als een aansporing voor de regeringspartijen om te stoppen met koffiedrinken (What’s up, Cursor 9, jaargang 51) en hun werk te gaan doen. Zullen de rozen in de tuin van mevrouw Jansen dan toch nog gaan bloeien, of heeft Geertje zo hard geduwd dat het kabinet valt en ons land voor de tweede keer in drie jaar tijd onregeerbaar wordt (What’s up, Cursor 16, jaargang 49)?
Deze column is gepubliceerd in de rubriek What’s up van het universiteitsblad Cursor van de Technische Universiteit Eindhoven in jaargang 51, op donderdag 11 juni 2009. Zie www.tue.nl/cursor
•
Geef een reactie